Hej på er alla igen. Ragnhild här. Jag blev ju pensionär första veckan i oktober men gästspelar lite då och då. Nu kommer jag att vara vikarie för Ruben hela november medan han är ute och reser. Istället för mig när jag har gått i pension kommer Amin som ni ser här på bilden vara här. Varmt Välkommen Amin, det känns verkligen bra att det är du som kommit till oss. Och extra roligt att vi nu jobbar ihop hela november.

Han har vikariat ett år framåt medan Sara är barnledig. Grattis Sara till lilla Vera som föddes för några veckor sen.

God morgon, vi fortsätter även denna terminen med färsk fisk till våra luncher de flesta fiskdagar. Den kommer från Hälsöfisk och levereras direkt till vårt kök. /Ragnhild

Nu är vi på plats och vi packar varor till goda middagar flera gånger i veckan. Känns verkligen roligt att se barn, föräldrar och personalen komma tillbaka efter semestern. Vi smider planer på middagar och inpirerar varandra Joel och jag. Sara är nu hemma och väntar bebisen i lugn och ro utan tunga lyft och springa runt hela dagarna. Vi fortsätter att beställa färsk fisk från Hälsöfisk som vi har avtal med. Det kom mycket fina varor därifrån innan stängningen. Välkomna tillbaka allihopa, vi ses runt borden alla goa barn, hälsningar från Ragnhild

Vi i köket skulle vilja tacka alla underbara barn och föräldrar och personal för denna terminen och önska er alla en härlig semester !

Till hösten kommer Joel tillbaka till köket då Sara går på föräldraledigt.

Kram på er alla önskar Sara och Ragnhild

Hej på er allihopa. Nu har vi haft ett litet uppehåll med inlägg. Dagarna går så fort och det kommer varor och lagas massor av mat varje vecka. Vi har haft Stora Barnens Önskemiddag som är lika roligt varje år. De önskar sig så härliga rätter. Vi fick ihop det och alla var glada inte minst vi i köket. Vi har de bästa matgästerna. Nu laddar vi mot Midsommarlunch tisdag den 19 juni. Trevlig Helg önskar vi er alla familjerna, vikarier och alla som arbetar hos oss. Ragnhild

Nu är påsken förbi och vi är superladdade inför våren.

Vi började veckan med att göra våran hemmagjorda müsli och hela gården luktade kaka när den var i ugnen.

I müslin har vi havregryn, rågflingor, kokos, solroskärnor,pumpafrön, apelsin, honung, rapsolja och kardemumma.

När vi sedan har rostat den i ugnen så toppar vi med ekologiska tranbär och ekologiska aprikoser.

Idag var det äntligen dags för Viljans årliga påskbuffé och vilken fest det blev!

På buffén serverades det coctailtomat , gurka, prinskorv, köttbullar,smörslungade potatisar, janssonsfrestelse, ägghalvor toppade med en majonäs med smak av dill och kaviar,löksill, kräftmarineradsill, räksallad, en sås med smak av gräslök, tunnbrödssnittar med färskost,  baguette med en egengjord örtolja på.

Så mycket som möjligt på buffén är ekologiskt och köttet är som vanligt alltid svenskt.

Välkomna tillbaka efter jul uppehållet. Tack för fina julpresenter från alla barn och föräldrar, de är väldigt speciella för oss, känns fint att ni uppskattar det vi gör på dagarna i vårt kök.

Nu har vi ny energi för våren och kommer på fler och fler maträtter vi vill bjuda barnen på.

Vecka 43 är det dags för årets FN vecka i våra almanackor. Köket vill uppmärksamma FN:s barnkonvention om barns rättigheter i världen. Vi gör det på vårt sätt genom att sätta upp en världskarta i matsalen och äta mat från olika länder denna veckan. Då sätter vi upp det landets flagga på kartan och kanske kan vi om ett tag se att vi ätit mat med inspiration av många länder och kan se dess flaggor på kartan.

Vi vill gärna visa barnen vad man kan odla och äta för grönsaker. Så vi fixade ett par dagar vi kallar för Skördefest.

Sidor