admin

Under hösten kommer Vesna Birkedahl succesivt att återgå till tjänsten som rektor för Förskolan Viljan. Vesna har varit sjukskriven för utmattning under de senaste 2 åren och börjar försiktigt på 25%. Till sin hjälp har hon en ny ledningsorganisation där det ofta tunga och splittrade rekotorskapet delas på 4 personer; rektor Vesna, bitr. rektor Hanna Björk, Pedagogsita Charlotte Malmqvist och Huvudman Petter Birkedahl.

Vill ni komma i kontakt med Vesna nås hon enklast på rektor@forskolanviljan.se

Vesna

Det går inte att ta miste på barnens och pedagogernas engagemang när det gäller det här projektet. Alla går all in och har så kul på vägen.

Vesna

Viljan har två förskolor som engagerat drivs av Vesnas Birkedahl i enskild regi. Vårt framgångsrecept är modiga, ansvarstagande och nytänkande pedagoger som vill utvecklas, för på Viljan växer både vuxna och barn!

Till hösten startar vi upp med en ny organisation där vi arbetar med ute-pedagoger samt mindre barn- och personalgrupper.  Vill du också arbeta i en hållbar organisation med ett hela-dagen-perspektiv, där kvalitet och kontinuitet går hand i hand för att skapa trygghet och arbetsglädje för stora och små?

Vesna

Idag fick vi återbesök av den japanska forskaren Aiko Oshiro som studerar det svenska förskolesystemet. När hon var hos oss i höstas var fokus på friskolesystemet och nu var hon intresserad av hur övergång från förskola till förskoleklass går till.

Men vi hann också med #pressatläge, förskoleupproret, maxtaxan, barn med npf, lågaffektivt bemötande, mina debattartiklar men ocksåViljan 2.0, mitt poddavsnitt och hur vi vill förändra vår organisation för att möta framtidens utmaningar.

Vesna

För tio år sedan sadlade personalvetaren Vesna Birkedahl om till förskolechef. Nu tar hon nya tag och laddar inför Viljan 2.0 i höst – en stor omorganisation som innebär att de slutar helt med timvikarier.

Det serveras tacos och tårta på förskolan Viljan i Ytterby. Jubileumet ska firas ordentligt med föräldrarna den 17 maj men idag har barnen ett eget kalas. När Vesna Birkedahl summerar de tio år som gått sedan hon startade konstaterar hon att det blivit bättre än hon föreställt sig.

Vesna

I januari hörde Förskolepodden av sig och ville göra ett avsnitt om organisationens betydelse för kvaliteten i förskolan. Då hela Viljan 2.0 handlar om detta hade jag mycket att säga. Tack för att du vill lyssna!

Här är länken:  http://vipratarforskola.libsyn.com/33-organisation

/Vesna

Vesna

Oj vad häftigt det var att få träffa mina idoler live. Jag har följt Bo Hejlskov på facebook en tid och när föreläsningen Lågaffektivt bemötande i förskolan kom till Göteborg bokade jag snabbt in mig och två kollegor. Att Bo skulle ha med sig David Edfelt var grädde på moset. För att alla på förskolan ska ha samma förförståelse har all personal sett Bo:s föreläsning Lågaffektiv teori och metod del 1 och 2.

Vesna

Vi söker fler vikarier som vill arbeta med våra fantastiska barn på Förskolan Viljan.

Viljan har två förskolor och vi bokar våra egna vikarier. Vi erbjuder en arbetsplats där vi arbetar tillsammans mot gemensamma mål och har ett gott samarbete och härligt arbetsklimat.

Om du vill veta mer gå in på www.forskolanviljan.se. Där du kan läsa mer om hur vi arbetar och kolla gärna in våra bloggar.

Tycker du det låter intressant, ring Vesna på 0731-838644 och boka tid för en intervju.

Vi hörs!

/Vesna

Vesna

2010 skrev jag en debattartikel som hette Vi vill sluta ljuga om att barnen har det bra. Barngruppernas storlek hade ökat under flera år och situationen blev ohållbar. Förutom att minska barngrupperna, vilket Samarbetspartierna i Kungälv gjort, har även maxtaxan blivit indexreglerad och man har höjt taket vilket var några av mina förslag till lösningar.

Vesna

2009 var Ida Lagander från Västarvet första gången på Blåbäret och gjorde sin förstudie med de allra yngsta. Fokus var då på barns upplevelse av natur. Efter utställningen fick vi flera av verken som turnerat runt i Sverige. Dessa fantastiska skapelser leker och använder de allra yngsta dagligen på Upplevaren och Blåbäret. 2013 var det dags för nästa förstudie och då låg fokus på barns upplevelse av ljud. Denna utställning har blivit så populär att den har fått turnera ytterligare ett år.

Sidor