Våra bloggar har flyttat in i en app. Blogginläggen nedan är del av vårt bloggarkiv.

Arkiv: mars 2018

Idag fick vi återbesök av den japanska forskaren Aiko Oshiro som studerar det svenska förskolesystemet. När hon var hos oss i höstas var fokus på friskolesystemet och nu var hon intresserad av hur övergång från förskola till förskoleklass går till.

Men vi hann också med #pressatläge, förskoleupproret, maxtaxan, barn med npf, lågaffektivt bemötande, mina debattartiklar men ocksåViljan 2.0, mitt poddavsnitt och hur vi vill förändra vår organisation för att möta framtidens utmaningar.

Idag var det äntligen dags för Viljans årliga påskbuffé och vilken fest det blev!

På buffén serverades det coctailtomat , gurka, prinskorv, köttbullar,smörslungade potatisar, janssonsfrestelse, ägghalvor toppade med en majonäs med smak av dill och kaviar,löksill, kräftmarineradsill, räksallad, en sås med smak av gräslök, tunnbrödssnittar med färskost,  baguette med en egengjord örtolja på.

Så mycket som möjligt på buffén är ekologiskt och köttet är som vanligt alltid svenskt.

AteljenS

Kan vi inte göra så där med ull igen? Ett barn får syn på ullen och något vi tovade för länge sedan. Hon visar med händerna sina minnen av ulltovning.

Vi plockar fram ull i många färger, såpa och varmt vatten. Doppa och rulla, doppa och rulla och bollarna blir hårdare och hårdare.

Men fåren har ju inte sån här ull från början? Undra om de fryser när all deras ull klippts av? Det är trögt att karda lockig ull med kardorna men oj vad mjuk och fluffig den blir.

För tio år sedan sadlade personalvetaren Vesna Birkedahl om till förskolechef. Nu tar hon nya tag och laddar inför Viljan 2.0 i höst – en stor omorganisation som innebär att de slutar helt med timvikarier.

Det serveras tacos och tårta på förskolan Viljan i Ytterby. Jubileumet ska firas ordentligt med föräldrarna den 17 maj men idag har barnen ett eget kalas. När Vesna Birkedahl summerar de tio år som gått sedan hon startade konstaterar hon att det blivit bättre än hon föreställt sig.