AteljenS

En lustfylld upplevelse där vi förtrollasav bubblornas magi. Vi blåser bubblor och fångar dem på papper och delar upplevelsen och glädjen med varandra.

AteljenS

Kan vi inte göra så där med ull igen? Ett barn får syn på ullen och något vi tovade för länge sedan. Hon visar med händerna sina minnen av ulltovning.

Vi plockar fram ull i många färger, såpa och varmt vatten. Doppa och rulla, doppa och rulla och bollarna blir hårdare och hårdare.

Men fåren har ju inte sån här ull från början? Undra om de fryser när all deras ull klippts av? Det är trögt att karda lockig ull med kardorna men oj vad mjuk och fluffig den blir.

AteljenS

Efter lunchen samlas barnen på äldrebarnsidan i mindre grupper för en stund med läsning, sagoberättande m.m. I ateljégruppen har vi läst och inspirerats av boken Kritorna protesterar. Den handlar om Hugo som en dag får brev från alla kritorna i kritasken. Den blå kritan tycker den får måla så mycket att den har blivit så kort att den inte når över kanten på asken längre. Den gula och orange kritan bråkar om vem av dem som är solens riktiga färg.

AteljenS

Snön ligger vit därute och inne i ateljén växer vårt gemensamma vinterlandskap fram. Barnen skapar utifrån sina egna tankar och ideér och fler och fler figurer tar plats allt eftersom.

AteljenS

En skapande stund blir också en stund då vi samtalar och funderar på hur allting är. Kunskap delas och nya frågor kommer upp. Vad vet du, vad vet jag? Tillsammans blir vi klokare.

AteljenS

Nu är den klar! Tavlan alla barnen på Smultronet och Björnbäret skapat tillsammans.  Inspirerade av Andy Warhol som ofta repeterar motiv men använder sig av olika färger målade vi och gjorde handavtryck.

Vi är så lika men ändå olika.

Färgernas magi.

Färger kan blandas på så många olika sätt. Vi blandar och leker fram färger. "Sploing"  låter det när gummibanden hjälper oss att  hitta en ny färg som blandas av de två vi hade från början. Långa tygremsor blir till en regnbågsdusch som ska hänga ute och barnen hittar på en saga om den. Blommorna har många olika färger om man tittar nära. Sen hittar och blandar vi färger som är lika.. Alla provar på olika sätt utifrån sina erfarenheter och vi ser och lär av varandra.

AteljenS

Det händer spännande saker i vår utemiljö och några Björnbärsbarn fick i uppdrag att skapa en portal in till Trollskogen. Vi funderade och planerade hur den skulle se ut och kom fram till att måla bokstäver på en lång planka. Bokstäverna fick olika färger och bokstaven O gjorde vi till ett trollansikte. Sen funderade vi på hur de som inte kan läsa bokstäver ska veta att det är här trollskogen börjar. -Vi gör troll som sitter lite här och där, då förstår alla!

AteljenS

På vår fortbildningsdag fick pedagogerna prova på att skapa av tidningspapper. Vad kan dina händer skapa av det här materialet?

Vi ser ett värde i att vi vuxna skaffar oss erfarenheter av olika material så vi lättare kan vara med och stötta barnen i deras kunskapande processer. Vi vill vidga vårt kunnande i de hundra språken som Reggio Emilia talar om.

Det blev en kreativ stund på dagen med koncentration, glädje, frustration, nya nyfikenhetsfrågor, berättande, och samarbete.

Sidor