Hantverk i köket

I veckan som gått har vi bjudit på äkta hantverk, alldeles nystekt fisk. Miljömärkt torskfilé. Det är lite pyssel att skära, panera och hinna steka till alla. Det måste få ta sin tid i pannan och hinna puttra lite i smöret. Det skall komma den rätta doften av fisken och ytan skall bli lite knaprig och guldbrun. Till den goda fisken fixade Sara fina citronklyftor,  snygga citronklyftor gillar även barnen. Till detta var det remouladsås med många grönsaker.  Den här gången hade vi blomkål, broccolli, morötter, dill, majonäs, creme fraiche, ananas, senap och äpple. Den blev fräsch och barnen åt jättebra. Lite olika struktur var det också på torsken och hoki´n som vi ofta har annars. Kul att flera uppmärksammade detta. Fisk är fisk men olika som oss själva :-) en blandning är bäst.

Vi har bjudit på Linssoppa med massor av grönsaker plus röda och gröna linser. Till soppan fick vi tekaka med ost. Extra trevligt var att det var första gången vi använde vår nya STORA gryta till soppa. Perfekt var ordet. Skönt att ha plats att bara lägga i det ena efter det andra och skapa lite färgglad soppa.

Nu är grytan också använd till risgrynsgröt, även det en doft som alla reagerar på. Ett barn: Vad är det som luktar så gott??? ÄÄÄääää de GRÖT, jaaaaa och så springer de ut och berättar för de andra. det blev ett rejält mellamål efter soppan.

Skapar ögonfröjd gör vi nu visuellt hela tiden. Nästa vecka skall vi bjuda in all vår personal på julkväll. Nu ser vi framför oss hur uppläggningarna skall se ut. Det mesta har kommit hem och resten kommer med leverans på måndag. Inte en enda prinskorv eller småköttbullar skall vi ha, vi skall ha ett NYTT upplägg med smaskiga grejer. Ni skall snart få se hur det blir och kanske få lite inspiration från oss.

Idag har vi haft en höjdare för barnen Ugnstekt falukorv och hemgjort potatismos. Helt rakt upp och ner en efterlängtad rätt. Korven var av fin kvalité med lite fett, ugnstekt utan nåt tillsatt fett. Med ekologiska morotstavar som smakar sommar så blev det en bra fredagslunch.

I dag på morgonen pyntade vi personalrummet med julblommor och ljusstakar, lugnet börjar infinna sig för alla som har rast.
Nu går vi hem och fortsätter fylla på adventstämningen. Kan bli en och annan tallkvist fastsnurrad runt fågelbordet som såklart är fullt av god mat :-)

Trevlig helg! /Ragnhild