Våra bloggar har flyttat in i en app. Blogginläggen nedan är del av vårt bloggarkiv.

Arkiv: september 2013

En onsdag i september 2013, jaha... jo det är just idag vi träffas här på Viljan och Hälleberget.

En  vacker höstdag i våra liv :-)

Vi får träffa barnen och personalen och vi känner för att göra denna onsdag till en trevlig lillelördag för dem. Alltså blandar vi ihop en maffig köttfärssmet på 18 kg färs och börjar steka hemgjorda pannbiffar med lök.

När jag frågade en nyanställd vikarie hur hon trivdes hos oss fick jag till svar ”Det är så harmoniskt här, barnen är så trygga och de är så harmoniska….och ingen pedagog har skällt på barnen ännu”.

Först trodde jag att hon skojade, samtidigt som jag förstod att det gjorde hon inte. Hon visste mycket väl vad hon talade om efter att jobbat runt i kommunen på olika förskolor under många år.

Att arbeta Reggio Emilia inspirerat handlar mycket om att se och ta vara på de möjligheter som dyker upp. Här är föräldrar en stor hjälp och inspirationskälla för oss.

Istället för att hamna på tippen välkomnar vi olika material till förskolan. Det är alltid lika spännande när någon kommer med ”skrot” för många gånger blir det något riktigt bra av det hela. Så även denna gång.

Förra onsdagen hade vi fisksoppa, med hoki, lax, sockerärtor, fänkål, purjolök, matgrädde, lite chili mm. Oj vad de åt soppa och tunnbrödsmörgåsar.