Kritorna protesterar

AteljenS

Efter lunchen samlas barnen på äldrebarnsidan i mindre grupper för en stund med läsning, sagoberättande m.m. I ateljégruppen har vi läst och inspirerats av boken Kritorna protesterar. Den handlar om Hugo som en dag får brev från alla kritorna i kritasken. Den blå kritan tycker den får måla så mycket att den har blivit så kort att den inte når över kanten på asken längre. Den gula och orange kritan bråkar om vem av dem som är solens riktiga färg. Den grå kritan vill att Hugo ska tänka ut något som är litet och grått för elefanter är så stora och han blir så trött.

En dag målade vi en elefant tillsammans. En målade benen, en annan svansen och en tredje huvudet osv. Vi testade olika kritor och deras egenskaper. Pastellkritorna är kladdiga och ger mycket färg. Vaxkritorna kan man måla med på olika sätt.

Solen målade vi med både gult och orange, då blev den som en sol på kvällen tyckte vi. Med torrpastell kan man måla stort och fylla hela pappret och färgerna går att sudda ihop med penslar.

Det finns så många olika sorters kritor i olika kvaliteter. Någon fastnar för pastellkritorna, en annan för de smala vaxkritorna och någon för de tjocka kritorna som täcker mycket. Att få arbeta på papper i olika storlekar ger också nya utmaningar.

När man är nyfiken på bokstäver kan man hitta dem lite här och där. ;-)