Studiedag 25 maj 2015

Igår var det studiedag på Viljan för alla i huset.
Sara och jag åkte på matcrusing. Vi drog till Skåne och en lite sväng över sundet till Danmark. Vi planerade, reflekterade och hade väldigt trevligt. Vi tänkte ut massor av god mat. Såg massor av god mat och mycket annat vackert och inspirerande. Ni måste förstås få dela detta med oss. Bilderna följer ordningen i texten.

Vi började klockan åtta från Kungälv med min lilla nya röda bil som vi kallar "Romelanda lemousinservice"  och sen blev med en go räksmörgås till frukost vid Ängelholm på hotell Erikslund. Vi är yrkesskadade båda två.... aha de gör så här. Ser du att de har beställt detta som vi såg i vår matbroschyr. De har dem arbetskläderna vi såg i katalogen. Så här skulle vi aldrig vilja ha det ha ha ha. Gott var det,sen åkte vi vidare i regnet till färjan i Helsingborg. Så ovanligt att vi sitter ner tillsammans så här på förmiddagen, efter att ha kollat in vad de säljer och hur deras mackor ser ut :-)

Det tar bara 20 min över sundet. Framme så upptäckte vi att de firar Annandag Pingst i Danmark med de flesta affärerna stängda. Men vi hittade till de öppna restaurangerna och affärerna. Fönstershoppade. Såg oss runt, åt en lunch och köpte med oss gott rågbröd. Efter några timmar sen återvände vi till Sverige.

Nu blev det en tur på stan sen åkte vi till Kullens fyr i Mölle. Det hade slutat regna och där uppe på berget, på bänken som är skänkt av en amerikanare kom vi på många bra lösningar inför hösten i köket. Och tänkte ut vad varje allergibarn kan få för nyheter. Sen blev vi kaffesugna. Vi körde vidare mot "Flickorna Lundgren" i Arild ca 10 min från Mölle mot Ängelholm. Ett underbart café för alla kakälskare. och det är ju vi. Det blev ett prova på fat och kaffe serverat ur kopparkittel.Man kan sitta inne i ett stort växthus eller ute i en härlig trädgård.

Man kan ju inte åka från Arild utan att ha tittat in på "Rusthållargården" ett fyrstjärningt hotell  med i White Guide. Det har vidunderlig utsikt norrut mot Halmstads hållet. Deras matsal är helt underbart med sina vackra fönster. De höll på att duka för middag för Umeå univerisitet när vi kom.
Varför har inte vi veckad kjol på buffébordet i piazzan. det kan bli en i höst. Och kanske kan vi ha en vit linneduk under den genomskinliga plasten på bordet. Ska vi be barnen torka blommor att lägga på... får spinna vidare på detta så vi får lite mer lyx i vardagen, på vårt Viljansätt.

Under hela dagen njöt vi av alla vackra rapsfält. Stora mängder gäss vid en ladugård. Söta kossor i gröngräset och vakra hästar och fantstiska hus. Vad kan man mer begära av en studiedag. Kan bli nån mer tur om ett tag. Nu är vi sugna på att laga mat.

/Ragnhild