Vår på Restaurang Viljan

Av:

Det känns verkligen att det är vår i vårt kök. Förskolans Dag har just varit. Vi bjöd på pannkaksbuffé med olika bär, sylt, grädde och glass. Det blev verkligen lyckat. Kul att höra av barnen att denna dagen hade de väntat på mm. Kanske kan detta vara starten på en ny tradition. Det är ju barnens dag och det blev på alla sätt. Fast även de vuxna verkade glada att se pannkakor och att alla fick äta så mycket man ville.

Sen har vi massor på gång, det är därför det vart lite bloggande sista veckorna. Slutplanering av matsedeln för våren, städning och så fler fester på gång. Snart är det dags för den årliga festen för barnen som lämnar förskolan i sommar. "Stora barnens önskemiddag" Alla barn som skall sluta får önska sig vilken lunch de vill ha, på Viljan och Hälleberget. Sen sätter vi ihop en meny av detta. Det kan bli en tre till femrätters middag där i stort sett ALLT skall vara med. Fint uppdukad med servetter, vinglas till drickan. Önskelistan har kommit in och vi planerar för fullt. Iår serveras den 10 juni kl 12.15 i vår matsal på Viljan, då kommer Hällebergets stora barn hit och alla äter ihop. KUL skall det bli. Efter maten står avdelningarna för massor av roliga aktiviteter inne och ute för barnen. Och jag brukar stå och diska länge med ett fånigt lyckligt leende på läpparna. Och även känna lite sorg att nu är de här snart barnen inte i huset mer. VÅRA härliga, underfundiga, goa små människor ALLIHOP. Mer om detta efter festen.

Nu är det klämdagar, tack för att ni säger till i god tid om ni skall vara lediga. Jättebra att beställa rätt mängder mjölk mm. Det är lite tråkigt när vi måste göra massor av vitsås och sånt att fylla frysen med för inte inte behöva kasta mat. Angående matspill så jobbar vi med detta mycket nu ivår och har fått ner maten i röda baljan med ca 90 % sååå bra jobbat av alla de större barnen och av pedagogerna som förklarar så bra att maten är bäst nylagad och i magen.

Nu måste jag diska och kaga mat, trevlig Kristi Himmelsfärdsdag önskar vi er /Ragnhild