Viljan startar ny förskola!

I två års tid har jag letat tomt runt omkring Kungälv för att starta upp en ny verksamhet, så när Björkåsgården dök upp blev jag nyfiken. Jag fastnade för den rejäla tegelbyggnaden och det fantastiska ljusinsläppet på övervåningen. Under hösten kommer vi riva väggar för att öppna upp och anpassa lokalen till förskola. Utöver det är det mycket målning som gäller för att fräscha upp.

Då jag brinner för utemiljön som jag vill ska locka barnen till kreativitet och upptäckarglädje, blev jag jätteglad när vi upptäckte att lekplatsen idag inte följer tomtgränsen. Vi kommer därför stängsla in hela tomtgränsen som går upp i den fantastiska skogen som finns runt lekplatsen. Utegården kommer då bli minst dubbel så stor!

Ytterligare en sak jag brinner för är mat som tillagas från grunden. Viljan på Hälleberget kommer vara ett mottagningskök, men maten kommer vi hämta från vårt kök på Stället. Vi kommer rekrytera en kokerska som tillsammans med vår fantastiska Ragnhild ansvara för maten för båda förskolorna.

Annonsen där vi söker pedagoger är nu ute och jag har redan fått många spännande ansökningar. I kön har vi idag 12 barn som vill börja på Hälleberget och jag ser fram emot att fylla de resterade platserna så att vi kan öppna med full personalstyrka från januari.